Друкеровский вестник

Drukerovskij vestnik

ISSN 2312-6469 (Print)


Drukerovskij vestnik 2016; 4:

 

http://dx.doi.org/10.17213/2312-6469-2016-4-65-74

 

THE PROSPECT OF USING THE DESIGN OF MATCHING MARKETS METHODOLOGY IN THE ACTIVITIES OF THE NATIONAL PROJECT OFFICES (FOR EXAMPLE TO CLUSTER PROJECTS)

I. Stepnov, J. Кovalchuk

Kovalchuk Julia – Prof., Dr. of Science Professor, Ryazan State Radio Engineering UniversityLeading Research, Market Economy Institute of Russian Academy of Sciences

59, Gagarina-st, Ryazan, Russia

тел. 9106248084,  e-mail: fm-science@inbox.ru

Stepnov Igor – Prof., Dr. of Science Head of Department “Economics and Financial Management”, adviser of administration Ryazan State Radio Engineering University; Head of the Center of research of problems of reindustrialization and modernization of modern economy, Market Economy Institute of Russian Academy of Sciences

59, Gagarina-st, Ryazan, Russia

тел. 9106248084,  e-mail: fm-science@inbox.ru

 

Abstract

The article considers the problem of the interaction in the cluster projects in the conditions of functioning of the markets design office. Clarified that in projects of cluster initiatives there is the coordination having the growing importance, rather than a competitive advantage. The analysis of possible decisions on the organization of interaction, including the creation of the ecosystem of the entrepreneurship from J.Moore and the design of matching markets from A. Roth. It is shown that to overcome organizational difficulties of new markets designing most efficiently the formation of markets design offices. Considered the possibility of applying the design of matching markets methodology cluster’s initiatives, such as a business incubator and regional development corporations. Justified the prospect and the possibility of applying the design of matching markets methodology in the activities of the design offices at various levels (including for the regional cluster).

 

Keywords: cluster, coordination, configuration, design of matching markets, ecosystem of the entrepreneurship, national design office.

 

Full text: [in elibrary.ru]

 

References

  1. Solvell O. Clusters – Balancing Evolutionary and Constructive Forces. Ivory Tower Publishers. 2009. - 136 p.
  2. Портер М. Конкурентное преимущество; пер с англ. М.: ООО «Альпина паблишер», 2016. - 716 с.
  3. European Cluster Trends. Final report. European cluster observatory. March 2015. 76 p. http://ec.europa.eu/growth/smes/cluster/observatory/about_en.
  4. О развитии инновационных территориальных кластеров в Российской Федерации. Инновации в России / [Электронный ресурс] http://innovation.gov.ru/ru/ taxonomy/term/2335 [дата обращения 01.09.2016].
  5. Ковальчук Ю.А., Степнов И.М. О роли проектных офисов инновационных инфраструктур в дизайне рынков / Новая экономическая реальность, кластерные инициативы и развитие промышленности (ИНПРОМ-2016): тр. межд. науч.-практ. конф. / Под ред. д-ра экон. наук, проф. А.В. Бабкина. – СПб.: Изд-во Политехн. ун-та, 2016. – С. 49-56.
  6. Система менеджмента для управляющих компаний инновационных территориальных кластеров российской Федерации. Отчет Российской Венчурной компании, 2014 г. - 250 с.
  7. Vulkan, Nir, Alvin E. Roth and Zvika Neeman, eds. The Handbook of Market Design. Oxford University Press, 2013. - 317 р.
  8. Рот Э. Кому что достанется - и почему. Книга о рынках, которые работают без денег / Э.Рот; пер с англ. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016. - 256 с.
  9. Moore J.F. The death of competition leadership and strategy in the age of business ecosystems. N.Y.: HBR Press, 1996. – 268 р.
  10. Deborah J., 2011. What is an Innovation Ecosystem? / [Электронный ресурс] http://www.urenio.org/wp-content/uploads/2011/05/ [дата обращения: 28.08.2016].
  11. Isenberg D. Worthless, Impossible, and Stupid: How Contrarian Entrepreneurs Create and Capture Extraordinary Value. N.Y. HBR Press, 2013. - 287 p.
  12. Портер М. Конкуренция / М. Портер; пер с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 005. - 608 с.
  13. Персод Н.Л. Проектный офис как центр управления коммуникациями // Менеджмент сегодня. 2014. № 4. С. 240-255.
  14. Ковальчук Ю.А., Степнов И.М. Управление модернизационными процессами в высокотехнологичных отраслях в условиях реиндустриализации экономики // Вестник Рязанского государственного радиотехнического университета. 2013. №.2 (44). С. 114-122.
  15. Демочкин С.В., Степнов И.М. Интеграционные процессы в промышленности региона. М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2010. - 163 с.
  16. Ковальчук Ю.А., Степнов И.М. Кластерная концепция эффективной специализации регионов в условиях единства научно-технической, инновационной и промышленной политик России (часть 1) // Региональные проблемы преобразования экономики. 2014. № 8. С. 54-61.