Друкеровский вестник

Drukerovskij vestnik

ISSN 2312-6469 (Print)


Drukerovskij vestnik 2016; 6:

 

http://dx.doi.org/10.17213/2312-6469-2016-6-4-17

 

ELABORATION OF THE BASIC PRINCIPLES OF ENHANCEMENT THE SYSTEM OF STRATEGIC PLANNING FOR AVIATION INDUSTRY

Shmeleva A.N., Nizhegorodtsev R.M., Kosterev N.B., Panina A.G.

Shmeleva Anna Nikolaevna – Doctor of Economics, leading researcher in Institute of Control Sciences of Russian Academy of Sciences.

 

Nizhegorodtsev Robert Mikhailovich – Doctor of Economics, laboratory chief in Institute of Control Sciences of Russian Academy of Sciences. 

65 Profsoyuznaya street, 117997, Moscow, Russia

e-mail: schmelevaanna@mail.ru

е-mail: bell44@rambler.ru

 

Kosterev Nikolay Borisovich – deputy director of «Economic Research Institute» (Close Joint-stock Company). 

house 15, building 1 Entuziastov Drive, 111024, Moscow, Russia

е-mail: knb@niieap.com.

 

Panina Anna Grigoryevna – division head of programs for civil aircraft creation of the Aircraft Production Department in Russian Ministry of Industry and Trade.

D. 7 Kitaygorodsky pr., 117108, Moscow, Russia

e-mail: panina@minprom.gov.ru.

 

Abstract

The article proposes the author's concept of strategic planning of development of domestic aviation industry through the establishment of the Russian aviation infrastructure system (RAIS) with value chain as the key element. The value chain of the Russian aviation infrastructure system includes three main elements: the aviation industry; Russian airlines; Russian airports and aerodromes network. The authors have developed an integrated management structure of system of strategic planning of the aviation industry development based on RAIS .It is aimed at solving the problems in the process of corporate governance of individual integrated structures of the aviation industry and, first of all, the process of marketing, distribution, sales, technical and aftersale service. The distinctive features of the structure are its customer-oriented approach and focus on target segments such as Russian domestic passenger and freight traffic; Russian technical and aftersale service providers; other industries as recipients of aviation technologies. The management structure is based on the development of four main aspects: standardization, cooperation, resources and security. The management structure comes up to the principles of Russian national security and citizens’ life quality improvement through the solution of the problem ‘how to create conducive conditions for the passenger and freight traffic development, especially in the remote areas of the country’.

 

Keywords: Russian aviation infrastructure system; aviation industry; strategic planning; management structure.

 

Full text: [in elibrary.ru]

 

References

  1. Архипова М.Ю. Развитие системы показателей науки и инноваций в России // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Статистика и вызовы современности». – М.: Росстат, 2015. – С. с.27-32.
  2. Сайт Организации экономического сотрудничества и развития [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.oecdru.org/
  3. Сайт Росстата [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.gks.ru/
  4. Global Competitiveness Index. Available at: http://reports.weforum.org/
  5. Knowledge Economy Index. Available at: http://data.worldbank.org/
  6. Global Innovation Index, 2015. Available at: https://www.globalinnovationindex.org
  7. Минпромторг предложил создать коллегию по вопросам развития авиапрома [Электронный ресурс, 14.10.2016]. – Режим доступа: http://www.aex.ru/news/2016/10/14/160993/ .
  8. Заседание Совета по стратегическому развитию и приоритетным проектам 25 ноября 2016 г. [Электронный ресурс, дата обращения 09.12.2016]. – Режим доступа: http://kremlin.ru/events/president/news/53333.
  9. Доклад и презентация Министра промышленности и торговли РФ Д.В. Мантурова «Российское авиастроение – вчера, сегодня, завтра» 27.02.13 г. [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: http://www.aex.ru/docs/4/ 2013/2/27/1746.
  10. Гражданское авиастроение в России не оправдало надежд [Электронный ресурс, дата обращения 09.12.2016]. – Режим доступа: http://vpk.name/news/ 88453_grazhdanskoe_aviastroenie_v_rossii_ne_opravdalo_nadezhd.html.
  11. Российская авиационная отрасль: переломный момент / Strategy Partners Group, 2013. – 38 с.
  12. Российское авиастроение: как не выпасть из высшей лиги [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: http://dfnc.ru/c106-technika/rossijskoe-aviastroenie-kak-ne-vypast-iz-vysshej-ligi/.
  13. Минпромторг России разработал новую Стратегию авиапрома до 2030 года [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: http://usirf.ru/news/minpromtorg-rossii-razrabotal-novuyu-strategiyu-aviaproma-do-2030-goda.html
  14. Клочков В.В. Управление инновационным развитием гражданского авиастроения: монография. [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: http://vladislavklochkov.narod.ru/olderfiles/1/JEPRA.pdf
  15. Государственная программа Российской Федерации «Развитие авиационной промышленности на 2013-2025 годы». Дополнительные и обосновывающие материалы. Глоссарий [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: http://minpromtorg.gov.ru/common/upload/files/docs/GP_RAP_dop_chast_bez_prilozhenii.pdf.
  16. Материал из Википедии «Авиакомпания» [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: https://ru.wikipedia.org/wiki/Авиакомпания
  17. Федеральный закон от 28 июня 2014 г. N 172-ФЗ «О стратегическом планировании в Российской Федерации» [Электронный ресурс, дата обращения 10.12.2016]. – Режим доступа: https://rg.ru/2014/07/03/strategia-dok.html.
  18. Родионова В.Н. Стратегический менеджмент: учебное пособие / Родионова В.Н., Федоркова Н.В., Чекменев А.Н. М.: РИОР, 2007. – 81 с.
  19. Шифрин М.Б. Стратегический менеджмент / Шифрин М.Б. СПб.: Питер, 2007. 240с.
  20. Гапоненко А.Л. Стратегическое управление / Гапоненко А.Л., Панкрухин А.П. М.: ОМЕГА-Л, 2006. – 464 с.
  21. Аакер Д. Стратегическое рыночное управление. 7-е изд. / Аакер Д. СПб.: Питер, 2007. – 496 с.
  22. Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг / Ламбен Жан-Жак. СПб.: Наука, 1996.